Adaptacja nowego pracownika
Poświęciłeś mnóstwo czasu na rekrutację idealnego pracownika i w końcu go znalazłeś.
Sposób wprowadzenia nowego człowieka do firmy jest bardzo ważny.
Często decyduje, czy zostanie on z firmą na dłużej, czy szybko zakończy z nią współpracę.
A zatem, jakie dobre praktyki zastosować, aby adaptacja nowego pracownika przebiegła po naszej myśli.
Przedstaw go swoim kolegom
Najlepiej nie wahaj się zaangażować swoich pracowników w proces rekrutacji, aby dana osoba mogła łatwiej zintegrować się z zespołem.
Pozwolenie pracownikom, którzy będą z nim pracować, na wyrażenie zgody na rekrutację jest formą kooptacji, która często prowadzi do lepszej integracji.
Nie będą mieli poczucia, że narzucasz im nowego przybysza, ale że sami przyczynili się do tego wyboru.
W przeciwnym razie, to do Ciebie lub Twojego kierownictwa należy nawiązanie kontaktu pomiędzy pracownikami a nowo zatrudnionymi.
Aby to zrobić, bądź prosty i ciepły, aby każdy czuł się swobodnie.
Przyjazd ten może być okazją do zorganizowania powitalnego drinka, który pozwoli nowemu pracownikowi poznać swoich kolegów w miłej atmosferze.
Zapoznanie nowego pracownika z firmą
Nawet jeśli Twoja firma jest znaną na całym świecie międzynarodową korporacją, warto przedstawić nowemu pracownikowi kilka istotnych elementów:
- wartości firmy,
- głównych klientów,
- strukturę wewnętrzną,
- obyczaje, panujące w firmie,
- itp.
Musi on zrozumieć, jak to wszystko działa, aby mógł się szybko zaangażować.
Firmy nie wahają się korzystać z filmów, dokumentów, a nawet zestawów, aby szybko zintegrować mechanikę.
Wszystkie firmy działają inaczej i nazwy stanowisk mogą się różnić w zależności od firmy.
Na początku nie zawsze łatwo jest się w nim odnaleźć i szybko można popełnić błąd.
Najlepiej jest poświęcić kilka dni, aby upewnić się, że wszystko jest zrozumiałe.
Od razu wyznacz im jasne cele
Ogólnie rzecz biorąc, cele są uspokajające dla osoby rozpoczynającej pracę w firmie.
Twój pracownik może szybko poczuć presję, jeśli nie będzie wiedział, czego od niego oczekujesz.
Określanie stopniowych celów i udzielanie informacji zwrotnych pozwoli im poczuć, że im ufasz i będą mogli lepiej wyobrazić sobie swoją nową pracę.
Należy uważać, aby udzielać jasnych i precyzyjnych instrukcji, szczegółowo opisując procedury, których należy przestrzegać.
Ponieważ czasami trudno jest się zorientować, co należy zrobić, zwłaszcza gdy jest to praca, która może być nowa dla nowego pracownika.
Wyjaśnij zwyczaje panujące w firmie
Nowy pracownik z pewnością nie będzie znał zwyczajów panujących w firmie.
Przykładowo, takich jak poniedziałkowe śniadanie dla zespołu, cotygodniowe spotkanie podsumowujące w piątki itp.
Czasami będą musieli zmienić swój harmonogram lub sposób wykonywania zadań w zależności od różnych zwyczajów firmy.
Nie wahaj się powiedzieć im, jak często odbywają się spotkania, jakiego rodzaju są to spotkania, jakie dokumenty są potrzebne lub oczekiwane na każde spotkanie, lub jakie wydarzenia są po prostu związane z życiem firmy.
Szkoda by było, gdyby nie mogli wziąć udziału w działaniu, które pozwoliłoby im lepiej poznać swoich kolegów, tylko dlatego, że o nim nie wiedzieli.
Tolerancja dla błędów
Kto mógłby zrobić wszystko idealnie od początku? Na pewno nie ty!
Bądź więc tolerancyjny dla jego małych błędów wynikających z braku znajomości firmy.
Wyjaśnij rekrutowi powody jego błędu i złagodź go.
Najważniejsze jest to, aby nie popełnić ich ponownie i nie czuć się winnym, że nie wszystko zostało zrobione idealnie.
W miarę możliwości wyjaśnij przyczyny takiego zachowania, zamiast po prostu dawać wskazówki, jak należy postępować.
Ułatwi to nowicjuszowi zrozumienie powodów, dla których postępuje się w taki, a nie inny sposób.
Być może trzeba będzie poświęcić trochę czasu, pamiętać, że samemu popełniało się błędy i być cierpliwym, zwłaszcza jeśli proces nauki jest intensywny.
Poznaj go bliżej
Bądź ostrożny, poznanie nie oznacza tylko uściśnięcia dłoni i podania imienia!
Poświęć czas na rozmowę z nowym pracownikiem, zapytaj go o jego/jej przeszłość i opowiedz mu/jej o swojej.
Ten ludzki aspekt znacznie zoptymalizuje ich szybką integrację z zespołem.
Pozwoli Ci to również lepiej zrozumieć sposób pracy danej osoby, jej oczekiwania, a także obecne i przyszłe cele.
Ważne jest również, aby poświęcić czas na próbę poznania uczuć danej osoby.
Ponieważ może mieć ona trudności z powiedzeniem ci prawdy w okresie próbnym.
Raport niespodzianka może dać Ci wskazówki, co odróżnia Cię od innych firm.
I co może być pozytywnie lub negatywnie postrzegane przez osoby z zewnątrz.
Wyznacz osobę, która będzie odpowiedzialna za integrację w zespole
Wyznaczenie mentora dla nowicjusza to technika, która bardzo dobrze się sprawdza.
Wyjaśnij mentorowi jego rolę i zadania, w których może pomóc danej osobie.
Przede wszystkim ważne jest, aby nowo przybyła osoba nie czuła się odizolowana, zwłaszcza podczas przerw obiadowych.
Wiele osób uważa, że pierwsze dni w firmie są trudne, zwłaszcza gdy są grupy i są one stosunkowo zamknięte.
Czy nam się to podoba, czy nie, nie możemy dogadać się z każdym, a więzi tworzą się silniej między niektórymi osobami.
Lepiej nie pozwolić, by osoba ta została pominięta i mieć kogoś, kto naprawdę poprowadzi ją w jej pracy, a nawet pomoże jej, gdy napotka trudności.
Wyjaśnić zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa
Aby uniknąć poślizgów, nie wahaj się jasno wyjaśnić zasad gry!
Ale uważaj: wymienienie zasad nie oznacza straszenia twojego rekruta!
Istnieją pewne zasady działania, które dotyczą na przykład godzin pracy, nawyków telepracy lub, bardziej ogólnie, różnią się znacznie w zależności od przedsiębiorstwa.
To absolutnie kluczowa kwestia, jeśli adaptacja nowego pracownika ma przebiegać sprawnie i szybko.
Zapewnij odpowiednie narzędzia do pracy
Nie trzeba dodawać, że musisz zapewnić nowemu pracownikowi niezbędne minimum, które umożliwi mu pracę: krzesło, biurko, oprogramowanie itp.
Pracownik, który przychodzi bez niczego, będzie miał wrażenie, że jego przybycie nie jest oczekiwane.
Chodzi o to, aby zobaczyli, że naprawdę bierzesz pod uwagę ich przyjazd i że dołączą do zespołu, który na nich czeka.
Bez odpowiedniego sprzętu mogą szybko poczuć się odrzuceni.
Nie wahaj się więc zrobić wszystkiego, co w Twojej mocy, aby mogli szybko przystąpić do działania.
I nie musieli zastanawiać się, gdzie jest na przykład komputer, z którego mają korzystać.
Jeśli napotkają trudności, szybko skoryguj sposób pracy
Czy Twój nowy pracownik „napisał” notatkę, która jest bezwartościowa?
Czy zaprzepaścił szansę na przekształcenie potencjalnego klienta w klienta? Nie panikuj!
On nie może zostać najlepszym pracownikiem roku z dnia na dzień!
W takim przypadku należy wyjaśnić z nim pewne kwestie i, jeśli to konieczne, zapewnić mu dostęp do szkoleń.
Z pewnością będziesz musiał utrwalić niektóre z jego praktyk i nauczyć go nowych umiejętności.
Przede wszystkim chodzi o to, aby sprawdzić, czy zadania są wykonywane prawidłowo, aby uniknąć błędów i problemów.
Nie wahaj się dać mu swobodę działania, ponieważ może on być nosicielem dobrych praktyk.
Nie wszyscy z nich są obecni w Twojej firmie, a jeśli ich zatrudniłeś, to dlatego, że uważasz, że mogą wnieść coś ekstra do firmy.
Zastosowanie powyższych praktyk powinno sprawić, że adaptacja nowego pracownika będzie czystą przyjemnością.