Umowa B2B
Różne formy współpracy w relacji pracodawcy i pracownika to nic nowego.
Poszukiwanie oszczędności i możliwości podniesienia stawki pracownikowi spowodowało, że relacja biznesowa B2B jest obecnie coraz popularniejszą formą zatrudnienia.
Jakie informacje warto posiadać na temat tego rodzaju kontraktu, i czy faktycznie jest on tak opłacalny?
Umowa B2B – co to jest?
B2B to skrót od angielskiego „business to business”, i oznacza nawiązanie różnego rodzaju relacji biznesowej między dwoma podmiotami.
Forma prawna danego przedsiębiorcy nie ma większego znaczenia w kwestii relacji B2B.
Najbardziej znaną wersją takiej współpracy jest osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, ale może to być również spółka.
Najczęściej umowa B2B proponowana jest potencjalnemu pracownikowi przez przedsiębiorstwo, które szuka optymalnej formy współpracy czy oszczędności.
Jednocześnie warto podkreślić, że taka forma relacji prawnej niesie za sobą szereg innych zalet, np. większą elastyczność godzin pracy.
Wynika to przede wszystkim z kodeksu pracy, który narzuca określone normy prawne w przypadku normalnego zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę.
A w przypadku relacji B2B, nie jest ona regulowana zapisami kodeksu pracy, a kodeksem cywilnym.
Popularność tej formy zatrudnienia wynika głównie ze znacznie niższych kosztów zatrudnienia pracownika.
Ponieważ samozatrudniony pracownik wystawia za swoje usługi fakturę, a pracodawca nie musi dbać ani o formalne, ani o finansowe kwestie związane ze stosunkiem pracy.
Pracownik sam opłaca swoje składki, pracodawca rekompensuje mu to natomiast w formie wyższego wynagrodzenia.
B2B a B2C – najważniejsze różnice
Prócz wyżej opisanej kontraktu B2B, na rynku pracy funkcjonuje również B2C, czyli z języka angielskiego „business to customer”.
Najważniejszą różnicą tych dwóch wersji współprac są przede wszystkim podmioty, które je zawierają.
W przypadku B2B są to dwie działalności gospodarcze lub spółki.
A B2C polega na zawarciu umowy pomiędzy przedsiębiorcą a tzw. klientem końcowym.
Innymi słowy, forma współpracy B2C polega na kontakcie z klientem z inicjatywy przedsiębiorstwa względem klienta.
Dodatkowo B2C ma zupełnie inny cel niż B2B – ta pierwsza forma relacji zakłada budowanie trwałych relacji z kontrahentami.
A przede wszystkim pozyskiwanie nowych kupujących, i jest wykorzystywana stricte do sprzedaży.
Natomiast B2B to rodzaj współpracy, w której relacja z góry jest trwała i związana stosunkiem pracy wykonywanej na rzecz jednego z podmiotów.
Poza tym ważną różnicą jest również forma prawna podmiotów w B2C.
W tym przypadku stronami jest przedsiębiorstwo i osoba indywidualna, podczas gdy w wersji B2B obie strony są przedsiębiorstwami bądź spółkami.
Jednakowoż zarówno B2B jak i B2C z powodzeniem wdraża się w sprzedaży e-commerce.
I niewątpliwie mają duże znaczenie w udoskonalaniu usług i maksymalizacji zysków.
Zatrudnianie na podstawie umów B2B – jak to się odbywa?
Rozpoczęcie współpracy na podstawie warunków B2B odbywa się za pomocą stworzenia odpowiedniego kontraktu.
W takiej umowie jasno określone zostają warunki współpracy obu stron.
Taki dokument zawiera nie tylko obowiązki obu stron, ale również informacje m.in. na temat świadczenia usług przez jedną stronę, zakres obowiązków oraz czas pracy.
W jakich instytucjach najczęściej stosowana jest forma współpracy B2B?
Przede wszystkim w takich, które rozumieją, jak wysokie są koszty utrzymania pracownika na bazie normalnej umowy o pracę, i jak przekłada się to na jego realne zarobki.
By zachęcić danego człowieka do pracy, trzeba adekwatnie wynagradzać go za podjęte obowiązki.
A nie zawsze pracodawca ma warunki do tego na bazie zwykłej umowy o pracę, która jest dosyć kosztowna pod względem składek i innych obwarowań finansowych.
W związku z tym umowa B2B to najlepsza alternatywa dla obu stron.
Pracodawca nie musi martwić się wysokimi kosztami utrzymania pracownika, a zatrudniony może liczyć na o wiele atrakcyjniejsze wynagrodzenie.
Najczęściej to potencjalny pracodawca wychodzi z propozycją zawarcia kontraktu B2B.
Choć coraz częściej zdarza się, że również pracownicy wolą taką formę umowy, ze względu na prowadzoną działalność np. freelancera.
W większych korporacjach często otrzymamy taką propozycję zawarcia umowy.
Co warto wiedzieć przed przystąpieniem do działalności B2B?
Umowa B2B nie podlega pod kodeks pracy, a kodeks cywilny, ma nieco inne zasady niż klasyczna umowa o pracę.
Zatem bardzo ważne jest z punktu widzenia usługobiorcy, by zadbać o jak najkorzystniejsze zapisy w kontrakcie.
Tak, aby później uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, prowadzących nawet do uszczuplenia naszych finansów.
Jeżeli chodzi zatem o godziny pracy, zawarcie ich w kontrakcie może skutkować uznanie go za umowę o pracę, i przejście pod reżim kodeksu pracy.
By tego uniknąć, warto przynajmniej zawrzeć w kontrakcie informacje na temat wolnych dni w weekend, święta czy inne okazje- oczywiście za zgodą obu stron.
Jeżeli pracodawca, a w tym przypadku strona kontraktu chce nam coś obiecać bez zapisu w umowie, narażamy się na spore ryzyko, że nie dotrzyma słowa.
A egzekwowanie swoich praw w takim przypadku jest zwyczajnie nieskuteczne i niemożliwe ze względu na brak chroniących zapisów w kontrakcie.
Warto zatem chronić swoje interesy i zadbać, by niezbędne zapisy znalazły się w dokumencie.
Umowa B2B to również inne warunki np. zwolnienia lekarskiego i świadczenia usług przez ten czas.
A także otrzymywania świadczeń chorobowych czy korzystanie z innych świadczeń, które pracownikowi zatrudnionemu w oparciu o umowę o pracę, normalnie się należą.
Kontrakt B2B ma zatem szereg zalet ale i wad, wszystko jest zależne od indywidualnego podejścia.
Zalety systemu B2B w sprzedaży internetowej – czy warto?
Nowoczesna sprzedaż e-commerce wymusza na przedsiębiorcach innowacyjne podejście do tematu.
Niezbędne jest więc ciągłe doskonalenie swoich usług, wsłuchując się w potrzeby klienta.
Jak pokazuje coraz silniej rozwijająca się branża, to właśnie kontakty B2B są najbardziej korzystne dla obu stron.
Ponieważ umożliwia m.in. łatwiejsze pozyskiwanie klientów, automatyzację sprzedaży, jak również oszczędność czasu i wzrostu sprzedaży.
Kompleksowa usługa w ramach B2B i B2C to właściwie gwarancja sukcesu na rynku e-commerce.
Ponieważ współcześni klienci są przyzwyczajeni do szybkości, wygody i łatwego dokonywania transakcji, a forma B2B to właśnie zapewnia i umożliwia.
Dlaczego jest to tak korzystne rozwiązanie?
Bo umożliwia indywidualne stworzenie oferty na potrzeby klienta, w dodatku w pełni zautomatyzowanej.
Dużą wartością takiego rozwiązania jest też spora oszczędność czasu, głównie ze względu na wyżej wspomnianą automatyzację.
Kontrahenci otrzymują pożądane dobra czy usługi właściwie bez naszego większego wkładu w cały proces.
To z kolei generuje również redukcję kosztów, skoro system wykonuje wszystkie obowiązki za nas.
Dodatkowo, utrzymanie stałych relacji z klientami i ich regularne korzystanie z naszych usług sprawia, że nie musimy ciągle poszukiwać nowych.
Wystarczy, że zapewnimy wysoką jakość usług naszym stałym klientom.
Jakość i staranność w wykonywanych usługach, to dziś duża wartość i pożądana usługa.
Z tego względu warto zwrócić się do sposobów, które umożliwiają dostarczenie tego klientom – B2B niewątpliwie właśnie jest na to odpowiedzią.
Czy relacja biznesowa B2B jest dla każdego?
Rosnąca popularność kontraktu B2B może powodować, że zaczniemy zastanawiać się nad przejściem na taką formę zatrudnienia czy współpracy.
Tym bardziej, że lista zalet jest całkiem długa.
Największą jest zdecydowanie większa kwota netto dla pracownika.
Który po odprowadzeniu wszystkich składek otrzyma znacznie wyższą kwotę, bo średnio nawet o 1000 zł większą – to może zdecydowanie kusić.
Czy jest to jednak rozwiązanie dla wszystkich?
Niekoniecznie, jeżeli nie chcemy zakładać swojej działalności gospodarczej.
Co w zasadzie jest koniecznością do nawiązania relacji B2B, i wolimy stabilne zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę na czas nieokreślony.
Sprawdź również – czego w Polsce brakuje i na czym można zarobić.