Developed by JoomVision.com

swietokrzyskie.org.pl - serwis dla turystów swietokrzyskie.org.pl - serwis dla turystów

9 kwietnia 2015 r. - Cenne znalezisko sprzed milionów lat

Skały, na których odkryto śladyW Kostomłotach koło Kielc odkryto najstarsze ślady złożonego systemu korzeniowego na świecie. Skamielina rzuca nowe światło na historię naszej planety. Na wychodni skalnej znaleźli ją paleontolodzy Piotr Szrek, Sylwester Salwa z Państwowego Instytutu Geologicznego w Warszawie oraz Grzegorz Niedźwiedzki z Uniwersytetu Uppsala w Szwecji.

- Znalezisko pochodzi sprzed około 400, może 410 milionów lat, czyli wczesnego dewonu i jest starsze od dotychczasowych o przynajmniej 10 milionów lat. Odkrycie zwiększa naszą wiedzę o ewolucji roślin, a także o historii Gór Świętokrzyskich - powiedział dr Piotr Szrek. Jak dodaje paleontolog - obecność korzeni w osadzie jest dowodem wprost na to, że mieliśmy do czynienia z warunkami lądowymi, a po drugie, że te wynurzone obszary porastały największe naczyniowe rośliny na świecie. Odkrycie świadczy o tym, że ewolucyjna historia roślin zaczęła się wcześniej niż się wydawało.

Góry Świętokrzyskie to jedno z najciekawszych miejsc dla paleontologów. Pięć lat temu, Piotr Szrek był jednym z odkrywców tropu najstarszego czworonoga - tetrapoda, którego skamieniałe tropy odnaleziono w Zachełmiu pod Kielcami. Dr Szrek nie chce jednak porównywać obu odkryć. Jak twierdzi, oba są ważne, choć z nieco innych powodów.

- Z punktu widzenia wiedzy ogólnej, to kręgowce będą zawsze znaleziskami bardziej widocznymi, natomiast rośliny są często niedoceniane. A to one są często jedynym wskaźnikiem, który może powiedzieć nam cokolwiek o wieku, o środowisku. Z punktu widzenia ewolucji, tropy z kamieniołomu w Zachełmiu koło Zagnańska w dalszym ciągu są najważniejsze na świecie. Ale z punktu widzenia paleobotaniki i paleogeografii system korzeniowy, który znaleźliśmy ma ogromne znaczenie - dodał Piotr Szrek.

Zdaniem naukowców krajobraz Gór Świętokrzyskich w okresie dewońskim mógł przypominać rozlewisko dużej i szerokiej rzeki, która uchodziła w tych okolicach do morza. To właśnie w takich warunkach na brzegach mogły rozrastać się kępy prastarej roślinności. Klimat był ciepły i sprzyjał ich rozwojowi. Tę tezę paleontolodzy chcą potwierdzić badaniami, na które szukają obecnie finansowania.

Prawa autorskie

Logo serwisuWszelkie prawa do zamieszczanych w serwisie zdjęć i tekstów należą do ich autorów. Wykorzystanie do celów druku i kopiowanie na inne strony internetowe zdjęć i tekstów zamieszczonych w serwisie możliwe jest jedynie po otrzymaniu pisemnej zgody autora.

Kontakt z serwisem

Chcesz skontaktować się z autorem tekstu, masz swoją ciekawą propozycję, która może wzbogacić serwis swietokrzyskie.org.pl lub zauważyłeś gdzieś błąd w tekście? Daj nam o tym znać. Na Wasze maile postaramy się odpowiedzieć jak to tylko będzie możliwe, jednak w terminie nie dłuższym niż 24 godziny.

kontakt@swietokrzyskie.org.pl